Brev:
Er det tid til skemad?
6. maj 2009
Alder:
5 mdr.
Er det tid til skemad?
Kære Helen
Tak for en fantastisk brevkasse. Jeg har allerede fået svar på mangt og meget uden at have spurgt om noget før nu.
Jeg har en søn på fem måneder - helt præcis 23 ½ uge. Indtil videre har han klaret sig med brystmælk og ikke fået andet. Egentlig vil jeg helst have, at de fortsætter sådan, indtil han bliver de anbefalede seks måneder. Jeg er imidlertid blevet i tvivl om, om ikke han er ved at have behov for lidt ekstra.
Han spiser hver anden til tredje time hele dagen. Det har han altid gjort, så det er der for så vidt ikke noget underligt i. Men han er begyndt at have behov for at spise hver tredje time om natten også. Siden han var omkring tre måneder, har jeg kunne lægge ham til at sove ved 19.30-20-tiden, hvorefter han først er vågnet for at spise omkring kl. 5.30 - nogle gange lidt senere og nogle gange lidt før. Derefter tager han et par timer til, og vi står op omkring kl. 7.30-8.00. Det, ved jeg godt, er lidt usædvanligt, så derfor er jeg også i tvivl om, om det er noget problem, at han vågner hver tredje time nu.
Jeg har læst et sted, at babyer normalt får en urolig periode mht. søvn, når de er omkring seks måneder. Jeg kan ikke længere huske hvorfor godt nok. Men jeg er i tvivl om, om han vågner, fordi han går noget igennen, eller fordi han har brug for lidt mere solid kost. Når han vågner kommer han op, spiser og falder omgående i søvn igen. Jeg lægger ham stadig omkring kl. 19.30 uden problemer (han sover i egen seng).
Sidst han var ved lægen var han fire måneder. Der vejede han otte kilo og målte 64 cm.
Hvad tror du? Skal han til at have skemad, og hvordan anbefaler du i så fald, at vi tager hul på det?
Tak for hjælpen. Jeg glæder mig til at høre dit svar.
Bedste hilsner
Thilde