Er det tid til skemad?

6. maj 2009

Alder:
5 mdr.

Er det tid til skemad?

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse. Jeg har allerede fået svar på mangt og meget uden at have spurgt om noget før nu.

Jeg har en søn på fem måneder - helt præcis 23 ½ uge. Indtil videre har han klaret sig med brystmælk og ikke fået andet. Egentlig vil jeg helst have, at de fortsætter sådan, indtil han bliver de anbefalede seks måneder. Jeg er imidlertid blevet i tvivl om, om ikke han er ved at have behov for lidt ekstra.

Han spiser hver anden til tredje time hele dagen. Det har han altid gjort, så det er der for så vidt ikke noget underligt i. Men han er begyndt at have behov for at spise hver tredje time om natten også. Siden han var omkring tre måneder, har jeg kunne lægge ham til at sove ved 19.30-20-tiden, hvorefter han først er vågnet for at spise omkring kl. 5.30 - nogle gange lidt senere og nogle gange lidt før. Derefter tager han et par ...

Annonce

... timer til, og vi står op omkring kl. 7.30-8.00. Det, ved jeg godt, er lidt usædvanligt, så derfor er jeg også i tvivl om, om det er noget problem, at han vågner hver tredje time nu.

Jeg har læst et sted, at babyer normalt får en urolig periode mht. søvn, når de er omkring seks måneder. Jeg kan ikke længere huske hvorfor godt nok. Men jeg er i tvivl om, om han vågner, fordi han går noget igennen, eller fordi han har brug for lidt mere solid kost. Når han vågner kommer han op, spiser og falder omgående i søvn igen. Jeg lægger ham stadig omkring kl. 19.30 uden problemer (han sover i egen seng).

Sidst han var ved lægen var han fire måneder. Der vejede han otte kilo og målte 64 cm.

Hvad tror du? Skal han til at have skemad, og hvordan anbefaler du i så fald, at vi tager hul på det?

Tak for hjælpen. Jeg glæder mig til at høre dit svar.

Bedste hilsner

Thilde

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far